סיורים Tours

ההרשמה לסיורים סגורה כעת.

סיור במעבדת המגילות של רשות העתיקות

רשות העתיקות מזמינה אתכם לביקור מאחורי הקלעים בקמפוס הלאומי החדש לארכיאולוגיה של ישראל. הביקור יכלול היכרות קצרה עם המבנה, עיצובו וייעודו, ולאחר מכן ביקור מעמיק בשתי המעבדות המרגשות ביותר שלו: המעבדה לשימור מגילות ים המלח, שבה מטופלים כ-25,000 קטעי עור ופפירוס הנושאים מסמכים ומגילות, שנמצאו במדבר יהודה; ומעבדת המתכות, שבה מנקים ומשמרים את כל ממצאי המתכת, כגון חרבות, מטבעות ועוד, שנמצאו בחפירות רשות העתיקות ברחבי ישראל.

פרטי הסיור:

תאריך: יום ב, כ”ה בסיוון (01.07.2024)

שעה: 14:15

מקום התכנסות: הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל ע”ש ג’יי וג’יני שוטנשטיין רח’ נחמן אביגד 1, ירושלים

שפת הסיור: הסיור יתקיים בשתי קבוצות (באנגלית ובעברית), בהתאם למספר המשתתפים

משך הסיור: כשעה וחצי

עלות הסיור: 20 ש”ח למשתתף

הספרייה הלאומית מזמינה אתכם לסיור מודרך במשכנה החדש.

פרטי הסיור:

תאריך: יום ב, כ”ה בסיוון (01.07.2024)

שעה: 16:15

מקום התכנסות: הספרייה הלאומית, רח’ קפלן 1, קריית הממשלה

שפת הסיור: הסיור יתקיים בשתי קבוצות (באנגלית ובעברית), בהתאם למספר המשתתפים

משך הסיור: כשעה וחצי

עלות הסיור: 20 ש”ח למשתתף

סיור בגן הבוטני של האוניברסיטה

הגן הבוטני של האוניברסיטה בהר הצופים הוא גן שמציג את צמחי הבר של ישראל. בשטח הגן נמצא אתר ארכיאולוגי מתקופת בית שני, באתר זה קבורים כיום שני מנהיגים ציונים ד”ר יהודה לייב פינסקר ומנחם אושיסקין. במהלך הסיור נכיר את הצומח המקומי ונלמד על הגן המשמש כמערכת האקולוגית.

פרטי הסיור (בעברית)

תאריך: יום ג, כ”ו בסיוון (02.07.2024)

שעה: 14:15

מקום התכנסות: לובי הכניסה לבניין רבין, קומה 5

שפת הסיור: עברית

משך הסיור: כמחצית השעה

עלות הסיור: 20 ש”ח למשתתף

*שימו לב, הסיור בשפה האנגלית יתקיים ביום ד כ”ז בסיוון (03.07.2024)

סיור בעיר דוד

בחפירות האחרונות בירושלים נחשפו שרידים המוסיפים כל העת לידע שלנו על העבר המורכב של העיר. הסיור הנוכחי ילווה אתכם בכמה מהחפירות המתמשכות האחרונות בעיר דוד, לרבות המורדות המזרחיים וחפירות חניון גבעתי, בהן נחשפו בשנים האחרונות שרידים חשובים מתקופת הברזל, כמו גם השילוח. חפירות בריכה ורחוב מדורג, שחשפו שרידים מונומנטליים הקשורים להתפשטות העירונית של העיר בתקופה הרומית הקדומה.

פרטי הסיור:

תאריך: יום ה, כ”ח בסיוון (04.07.2024)

שעה: 8:00

מקום התכנסות: הכניסה למרכז המבקרים של עיר דוד

שפת הסיור: בעברית או באנגלית, בהתאם לקהל המשתתפים

משך הסיור: כשלוש שעות

רמת קושי: *מיטיבי לכת*, כולל הליכה מרובה ועליות תלולות; יש להביא כובע, 1.5 ליטר מים לאדם ונעליים סגורות המתאימות להליכה מרובה

עלות הסיור: 50 ש”ח למשתתף

סיור ברמת רחל ותל מוצא

“במאות בהן יהודה הייתה תחת שלטון אשור (מ-732 עד מעט אחרי 630 לפני הספירה), תהליכים כלכליים, מנהליים ופוליטיים שהיו מנותקים מהאירועים בבירה בירושלים התרחשו לאורך הגבעה דרומית לירושלים, בין ארמון הנציב ורמת רחל. המרכז המנהלי ברמת רחל, במרחק של כ-4 קילומטרים דרומית לירושלים, היה המבנה החשוב והמרשים ביותר מבין אלה שנבנו שם בסוף המאה ה-8 לפני הספירה. לאחר שהוקם כמרכז מנהלי ביהודה תחת שלטון אשור, המשיך (עם שינויים קטנים בלבד) לשמש כמרכז מנהלי קיסרי ביהודה לאורך כל שנות שלטון בבל, פרס ותלמי.

הסיור בתל מוצא ישפוך אור על ייחודו של הבניין שנתגלה, מיקומו בנוף, חשיבותו בסביבת ירושלים ותפקידו במנהל, בכלכלה ובהיסטוריה של יהודה. הוא יספק צוהר לפעילות והתפתחות המקדשים באלף הראשון לפני הספירה, ויחקור את הקשר בין מקדש זה לבין המקדש בירושלים.

אין ספק שהמרכז המנהלי ברמת רחל, כארבעה ק”מ מדרום לירושלים, היה המבנה החשוב והמפואר ביותר מבין אלה שהוקמו בסוף המאה השמינית לפנה”ס לאורך הרכס שבין ארמון הנציב לרמת רחל, והוא גם היחיד מבין המבנים שהוקמו בתקופה זו לאורך הרכס שהוסיף להתקיים כשש מאות שנה, לאורך כל תקופת שלטונן של האימפריות הגדולות ביהודה, עד למרד החשמונאים. לאחר שנוסד כמרכז מנהלי ביהודה תחת שלטון אשור, הוא המשיך (בשינויים קלים בלבד) לשמש כמרכז מנהלי אימפריאלי ביהודה לאורך כל שנות השלטון הבבלי, הפרסי והתלמי.

בסיור במקום נוכל להבין את הפאר וההדר של המבנה, את מיקומו בנוף, את חשיבותו בסביבת ירושלים ואת התפקיד שהוא מילא במנהל, בכלכלה ובהיסטוריה של יהודה.

הגילוי המקרי והמסעיר של מקדש שהתקיים ופעל לכל אורך ימי הבית הראשון, במרחק של שבעה קילומטרים בסך הכל מירושלים, מאפשר חלון הצצה ייחודי וחד פעמי, לפחות נכון לעכשיו, על הדרך שבה פעלו והתפתחו מקדשים באלף הראשון לפנה”ס, ממש במקביל למקדש, שלפי התיאור המקראי התקיים, פעל והתפתח, באותו פרק זמן בדיוק, בבירתה של ממלכת יהודה. המעקב אחרי תהליכי השינוי וההתפתחות במקדש מוצא לאורך מאות שנות פעילותו מאפשר נקודת השוואה ארכאולוגית אפשרית לתהליכי התפתחותו של המקדש בירושלים, עליו יש מידע רק מהתיאורים במקרא. יותר מכך, המחקר הארכאולוגי של מקדש מוצא מאפשר גם לחקור מה היו היחסים בין שתי הקהילות שחיו סביב שני המקדשים: הקהילה שחיה בעמק מוצא ושהמקדש במוצא היה אתר הפולחן המרכזי שלה, והקהילה הסמוכה, שחיה בירושלים ובסביבתה הקרובה, ושמקדש שלמה, שנבנה בפסגת הר הבית, היה אתר הפולחן המרכזי שלה.

בסיור במקום תחת הגשר הגדול של כביש 1, נוכל לחזות בשרידי המקדש, ולהבין את הקשר שלו לסביבות עמק מוצא ולירושלים.

פרטי הסיור:

תאריך: יום ה, כ”ח בסיוון (04.07.2024)

שעה: 8:00

מקום התכנסות: מלון רמת רחל

עם סיור הסיור ברמת רחל, ניסע באוטובוס להדרכה נוספת בחפירה בתל מוצא

נקודת סיום: בנייני האומה

שפת הסיור: בעברית או באנגלית, בהתאם לקהל המשתתפים

משך הסיור: כשלוש שעות

רמת קושי: *מתאים לכולם*; יש להביא כובע, 1.5 ליטר מים לאדם ונעליים סגורות המתאימות להליכה

עלות הסיור: 100 ש”ח למשתתף